Koliko vredi poslovna ideja
Za većinu potencijalnih preduzetnika generisanje ideja predstavlja lakši deo posla. Teži, mukotrpniji deo posla predstavljaju istraživanja i analize svih relevantnih faktora koji se moraju uzeti u obzir pri proceni vrednosti ideje.
Autor Radmila Zlatanović | 20. februar 2010.
adnik na mašini ima ideju kako da unapredi mašinu ili proizvodni proces, računovođa ima ideju kako da napravi softver koji brže i pouzdanije obavlja knjiženje, vaspitačica ima ideju o novoj metodi rada sa decom, itd. Koliko vrede njihove ideje u tom trenutku? Apsolutno ništa. Potvrda u praksi ideju čini vrednom.
Ideja je samo početak. Ideja predstavlja sam početak rada na proizvodu ili usluzi, ali sve dok ne krenete u detaljnu analizu i razradu vaše ideje, ona nema vrednost. Sledeći korak na vašem putu ka sopstvenom biznisu predstavlja procena vrednosti ideje.
Za većinu ljudi, bili oni preduzetnici ili ne, generisanje poslovnih ideja nije problem. Ljudima se često „upali lampica u glavi”, ali se u većini slučajeva ta lampica ugasi brže nego što se upalila. Setite se samo izjava iz vašeg okruženja, kao što su: „Imam ideju, ali to nema šanse da uspe.”, „Smislio sam proizvod, ali ko bi to kupio?”, „Da je moja ideja isplativa, neko drugi bi već to uradio!”, „Rizično je.”, itd.
Realnost je da ljudi najčešće odbacuju svoje ideje bez stvarne analize njihovog kvaliteta! Zato je veoma važno imati otvoren um i dopustiti da se ideje, nezavisno od izvora iz kojeg su potekle i od vaše prve reakcije, podvrgnu inicijalnoj analizi izvodljivosti kako bi se biznis metodologijom, a ne samo metodologijom „čini mi se“, ocenila njihova prava izvodljivost.
Verujte u svoje ideje, ali odluku donesite glavom, a ne srcem
Za većinu potencijalnih preduzetnika generisanje ideja predstavlja lakši deo posla. Teži, mukotrpniji deo posla predstavljaju istraživanja i analize svih relevantnih faktora koji se moraju uzeti u obzir pri proceni vrednosti ideje. Svaka ideja do koje dođemo mora biti analizirana, kako bi se za dalju razradu odredio uži izbor ideja sa najvećim potencijalom i najmanjim rizikom.
Ljudi ponekad mogu da postanu toliko strastveni u vezi sa svojom idejom da žele da je realizuju što pre, bez njenog prethodnog detaljnog istraživanja i objektivne analize. Najčešće se takvi poduhvati završavaju propalim biznisom i velikom svotom izgubljenog novca.
Veoma je važno da prvo dobro razumete šta je vaš budući proizvod/usluga i koje su koristi za kupca. Razmišljajte o svom proizvodu u smislu njegove praktičnosti, karakteristika, sposobnosti da zadovolji kupca i ključna stvar – koristi koje donosi kupcu; šta misle o koristima u odnosu na koristi koje nude proizvodi konkurencije. Ovo je prva faza u razradi vaše ideje kada treba da razumete šta ćete sutra prodavati, da biste kasnije utvrdili da li to nekome treba i zašto. Npr. vaša ideja je da otvorite školu stranih jezika. To je ono čime se bavite. Postavlja se pitanje šta prodajete: lično zadovoljstvo i satisfakciju polaznika, užitak, nadu da će vaš polaznik sa sledećeg putovanja doći srećniji, jer je mogao dobro da se sporazume sa strancima, ili osećaj prestiža zato što u vašoj školi rade strani predavači po najnovijoj metodologiji i sl.
Sledeći korak u analizi ideje predstavlja istraživanje tržišta na kojem bi vaš proizvod ili usluga bili prisutni. Istraživanje tržišta predstavlja nezaobilazan korak, pre svega u određivanju potencijala koji vaša ideja ima, a takođe i u razvoju proizvoda ili usluge. Kada ste razumeli šta prodajete i šta su vaši proizvodi i usluge u prvoj fazi, u sledećoj treba ustanoviti da li za takvom vrstom proizvoda/usluge ima potražnje – da li postoji tržište. Na osnovu informacija sa tržišta treba da odlučite da li da nastavite sa razvojem ideje, da li da je podesite i modifikujete na osnovu novih saznanja ili da je u potpunosti odbacite i započnete rad na drugoj ideji. Vaš cilj je da steknete detaljno znanje o tržištu na kojem ćete nastupati. Takođe, želite da steknete znanje o vašem potencijalnom kupcu. Da biste došli do potrebnih informacija kreirajte listu pitanja na koja želite da dobijete odgovore: npr. ko čini vaše tržište, tj. ko kupuje proizvode kao što je vaš (da li su to preduzeća, domaćice, građevinske firme, kafići, itd.); procenite veličinu ukupnog tržišta na kojem planirate da nastupite da vidite da li tu ima dovoljno prostora, a samim tim i posla; u kojem pravcu se razvija vaše tržište (npr. smanjuje se, povećava, u fazi je otvaranja, itd.); vaše mišljenje – da li je tržište otvoreno za nove učesnike, tj. proizvode i potencijalne barijere; na osnovu kojih parametara: cena, kvalitet, dostupnost i sl. se kupci opredeljuju za kupovinu te vrste proizvoda/usluge; i dr.
Kada ste bolje upoznali tržište vreme je da definišete profil vašeg ciljnog kupca. Zašto? Jako je važno da znate tačno po svim parametrima da opišete osobu ili firmu kojoj je namenjen vaš proizvod. Sa tim saznanjem oblikovaćete proizvod na način kakvim, po kojoj ceni, gde, kada i sl. ga vaš kupac želi. Proizvod koji nema svog ciljnog kupca i namenjen je svima, nema kupca. Mogući parametri za fizička lica su: starost, porodični status, lokacija, obrazovanje, prihodi, društveni status i zanimanja i sl., a za pravna lica: privredna grana, veličina, lokacija, kvalitet, tehnologija, način plaćanja i sl.
Pretpostavljamo da ste tokom istraživanja tržišta delimično identifikovali vašu konkurenciju. Sada je vreme da detaljno saznate ko su i šta nude.Vaš cilj je da imate uvid u to šta nudi vaša konkurencija, kako biste vi mogli da ponudite kvalitetnije ili jeftinije. Možda je njihova usluga loša. Možda njihov proizvod ima mana – nešto što ćete shvatiti tek kad probate njihov proizvod. Nađite aspekt koji vi možete da uradite bolje, pametnije, jeftinije. To će biti ključ prodaje vašeg proizvoda, nešto što će vas odvojiti od ostatka konkurencije. Preporučujemo vam da postanete mušterija konkurencije ili da se pretvarate da ste zainteresovani za njihove proizvode i usluge, kako biste dobili potrebne informacije. Najvažnije je da razumete šta želi vaš kupac, a ne dobija od konkurencije i da ustanovite da li vi to možete da mu ponudite – da zadovoljite potrebu.
Razvijajte strategiju započinjanja poslovanja
Analizom vašeg proizvoda/usluge, tržišta, ciljnog kupca i konkurencije došli ste do prelomne tačke gde su moguće tri opcije:
- Uvideli ste da imate ideju koja ima svoje mesto na tržištu.
- Uvideli ste da vaša ideja zahteva dodatne korekcije kako bi našla svoje mesto na tržištu.
- Odustali ste od ideje i radićete na novoj ideji.
Ako ste uvideli da vaš proizvod ili usluga ima svoje mesto i kupca na tržištu, sledeći korak je da razvijete strategiju koja će vam pomoći da imate jasniju sliku o načinu na koji ćete započeti biznis. Pre nego što nastavimo dalje, daćemo kratko objašnjenje. Analiza sa kojom nastavljamo i dalje je analiza izvodljivosti vaše ideje i treba da pokaže da li sa tom idejom idete dalje u planiranje budućeg poslovanja. Da biste to znali, nije dovoljno samo da znate šta radite (proizvod/usluga) i za koga (tržište), već i KAKO, što je u fazi razvoja poslovanja strategija samog započinjanja.
Koliko i odakle ćete raditi u početku: nekoliko sati nedeljno kao dodatak sadašnjem poslu, puno radno vreme, 80 sati nedeljno, od kuće ili iznajmljujete prostor; kako ćete rešiti pitanje prostora; koje su oblasti u kojima niste stručni i da li ćete zaposliti radnike u tu svrhu ili ćete angažovati spoljnu agenciju; da li ćete tražiti partnera koji će da učestvuje sa vama u razvijanju poslovanja i ako ćete tražiti partnera, na koji način želite da vaš partner doprinese razvoju vašeg poslovanja, na primer, finansijska podrška, prodaja, mašine, itd.; na koji način planirate da nagradite svoje partnere, na primer, učešćem u vlasništvu, fiksnim iznosom nadoknade, deljenjem profita, itd.; da li ćete kupiti neophodnu opremu ili ćete uzeti opremu na lizing; sve su to pitanja na koja morate imati odgovore pre donošenja konačne odluke.
Finalni aspekt vašeg istraživanja mogućnosti razvoja ideje predstavlja analiza potrebnih finansija. U tu svrhu, neophodno je da u ovom delu odgovorite na nekoliko pitanja. Detaljnija finansijska analiza i finansijske projekcije obaviće se prilikom pravljenja biznis plana. Pri davanju odgovora izbegavajte optimistične scenarije i koristite konzervativne, tj. pesimistične scenarije. Npr. ako mislite da prodaja u prvoj godini može da dostigne 50.000 evra, a da će u najgorem slučaju biti 15.000 evra, koristite 15.000 evra u vašoj analizi. Važno je da uradite mini finansijki plan na osnovu informacija do kojih ste došli tokom analize i predvidite: potreban kapital za start i finansiranje poslovanja do trenutka dok vaš proizvod/usluga ne počnu da zarađuju dovoljno da pokrivaju sve troškove poslovanja, koja je očekivana vrednost prodaje i troškova u prvih godinu dana i koliko zarade bi vama ostalo.
Trenutak kada ste najbliži konačnoj odluci
Priprema plana akcije – zadaci, koji će pokriti prvu godinu poslovanja ukazuje na trenutak kada ste najbliži konačnoj odluci. Plan akcije mora da pokaže kritične grupe zadataka koje treba uraditi i podzadatke, da imenuje osobe odgovorne za njihovo izvršenje, da postavi rokove izvršenja i da da potrebne napomene. Veoma je važno da celokupna analiza ništa ne vredi ukoliko nakon toga nismo razumeli operativu i zadatke koji su vaša zaduženja od trenutka kada donesete odluku. Evo male pomoći u definisanju grupe zadataka: poslovni prostor, ljudi, oprema, izvori finansiranja, registracija, proizvodnja, nabavka materijala za rad i sl., a onda svaku grupu treba podeliti na svoje podzadatke. Tek sada možemo reći da ste pokrili sve aspekte neophodne za kvalitetnu analizu vaše ideje. ČESTITAMO!
Nemojte žuriti u prvu ostvarljivu ideju, a da pri tom ne dozvolite da sazri u vašoj glavi. Veoma često se srećemo u našem poslovanju sa primerima preduzetnika koji su, usled rasplamsale strasti za ostvarenjem ideje, doneli brzoplete odluke. Još jednom podsećamo DONOSITE ODLUKE GLAVOM, A NE SRCEM!
Setite se priče o nastanku HAUZMAJSTORA iz prethodnog broja. Iako je firma osnovana u prvoj polovini 2004. godine, bila je prva firma na našem tržištu sa tim načinom poslovanja (postojeći proizvod na novom tržištu). Zar je moguće da se, uz svu frustraciju koju angažovanje majstora za kućne popravke predstavlja (a skoro svako od nas je imao loše iskustvo), niko u Srbiji nije toga ranije setio?!- Sigurni smo da jeste, i to mnogo puta!Zašto je HAUZMAJSTOR prvi na tržištu?- Zato što niko pre Srđana nije uradio bilo šta po pitanju realizacije te ideje!